Go Jo!

Amai meiskes, hebben jullie de film Il Lombardia al gezien? Nee? Gaat dat dan heel snel doen! Schitterende beelden van sexy Johnny, snoepje van de week Karsten en toyboy Robert de allermooiste najaarskoers, een huilende Paulo Bettini (de tranen biggelen mij elke keer weer over de wangen als ik die beelden zie) en tot mijn verrassing een werkelijk bloedlekkere Jo de Roo.

Wie? Jo de Roo. Da’s niet zomaar een renner. Nee, hij is de enige Nederlander die de Ronde van Lombardije twee keer won. In 1962 en 1963. Toen de wegen nog veel slechter waren en de Ronde onnoemelijk veel zwaarder. Maar genoeg nu over de koers. Terug naar Jo.

Allee, ik weet het, Jo de Roo is inmiddels een oude man. Maar kijk toch eens naar die oude foto’s en vooral naar de heerlijke historische beelden in Il Lombardia! Wat een schitterende kop! Geen wonder dat de rondemissen met lijm aan hem vast geplakt leken. En dan dat krachtige lichaam eronder, sterk als een os. Zo worden ze niet meer gemaakt, de renners, tegenwoordig. Nee, het zijn enkel iele mannetjes wat de klok slaat. Spijtig.

Och. Was ik maar vijftig jaar ouder. Ik had het wel geweten.

Geef een reactie

