De koning van de modder

Amai, wat kan ik toch genieten van de cross. Hoe meer blubber, hoe beter. Want door blubber wordt de cross zwaar. En door een zware cross onderscheiden de echte mannen zich van de jochies. Echte mannen met spetters op hun gezicht, smeer op hun gespierde dijen en hun truitje liefst een stukje open geritst omdat ze het zo heet krijgen van de cross. Daar krijg ik het dan weer heet van.

Zdeněk Štybar! Van hem word ik gloeiend heet. Natuurlijk loop ik ook wel warm voor Sven Nys, Kevin Pauwels en Niels Albert. Maar ik moet toch zeggen: geen van hen heeft zoveel rauwe mannelijkheid als Zdeněk. In combinatie met dat zoete Vlaamse accent, een beetje hoekig door zijn Tsjechische roots, kun je mij opvegen hoor. En dan heb ik het nog niet eens over die prachtige ogen, dat schattig scheefgezakte helmpje na diepe inspanning, die indrukwekkend kaaklijn, het pure geluk op zijn gezicht als hij wint en die sexy accentjes boven de letters van zijn naam. Zo exotisch!

Onlangs twitterde hij nog: How do you like this picture?

Hoe schoon ik die foto vind, Zdeněk? Onbeschrijflijk schoon! Ik kan er uren naar kijken. Naar die opbollende spieren vlak boven je knieën. Naar je witte wereldkampioenstenue dat je – eerlijk is eerlijk – nog beter staat als het zwart bespat is. Naar je geconcentreerde gezicht – o lala! Wat zijn mannen toch sexy als ze helemaal opgaan in dat wat ze het liefste doen.

Zdeněk is nog niet in topvorm. Maar let op mijn woorden: de dagen van zijn onoverwinnelijkheid in het veld breken binnenkort aan. Dan zal hij weer regeren, als de koning van de modder. Op het hoogste treetje van het podium. Zoals het hoort.

De eenheid van man en fiets is van zo’n bovenaardse schoonheid dat het geen wonder mag heten dat je boven de grond zweeft, Zdeněk. Ik kan je wel vertellen: als ik naar deze foto kijk ga ik ook zweven. En ik durf het best toe te geven: mijn hoogtepunt ligt nog wel een paar metertjes hoger dan het jouwe.

2 thoughts on “De koning van de modder

  1. Pingback: De wenkbrauwen van Nielske | Is dat je bidon, of ben je het zelf?

Geef een reactie

