De slechtste leugenaar

Thomas Dekker is het grootste eeuwige talent in de wielerwereld, schrijft de website Het is koers vandaag. Ik kan het niet helpen dat ik daar toch even wat over moet zeggen.

Ik heb namelijk een zwak voor Thomas Dekker. En dat is niet alleen vanwege die ondeugende twinkeling in zijn ogen, waarmee hij naar je kijken kan alsof jij de meest begerenswaardige vrouw op aarde bent. Vaak krullen zijn mondhoeken daarbij verleidelijk omhoog. Dan verschijnen er twee kuiltjes in zijn wangen. Links en rechts. Kuiltjes waarin ik maar wat graag even mijn vinger zou leggen. Slechts het vingertopje is voldoende. Ik wil alleen maar voelen hoe diep die kuiltjes zijn. Om dan, bij het terugtrekken van mijn hand, even nonchalant een weerbarstige lok aan te raken. Thomas, met zijn immer picobello outfits, zowel op de fiets als ernaast – alsof hij het woord ‘gesoigneerd’ hoogstpersoonlijk uitgevonden heeft.

Amai, ik heb een groot zwak voor Thomas Dekker. Vanwege zijn toetje om te zoenen, inderdaad, maar vooral vanwege zijn karakter. Nee, ik ben niet alleen van de uiterlijkheden. Dat had u niet gedacht, zeker? Toch is het zo.

Thomas kan namelijk niet liegen. Wat? Zult u denken. Hij heeft toch aan een stuk door gelogen, over de spullen die hij gebruikt heeft? Ik geef toe: hij heeft zichzelf behoorlijk in de nesten gewerkt. Maar dat komt júist door zijn eerlijkheid. Als Thomas iets doet wat niet mag, dan kan hij dat niet voor zich houden. Dan moet hij dat kwijt. Ook al wéét hij dat hij er echt niet over praten mag. De waarheid brandt op zijn lippen. Dus vertelt hij – om zijn gemoed in ieder geval een béétje te verlichten – halve waarheden. Draait hij om de hete brij heen. Geeft toe, ontkent. Draait zichzelf er steeds dieper in. Enkel en alleen omdat zijn geweten hem in de weg zit.

Thomas Dekker, eeuwig talent tegen wil en dank – omdat hij de slechtste leugenaar van het peloton is. Ik wens dat zijn mooiste jaren als renner nog komen. Want alleen dan kan ik me nog vaak aan dat mooie snoetje vergapen.

Geef een reactie

