Tommeke, mijn elfje

Ik geef het eerlijk toe: het kostte me een paar dagen alvorens ik erover uit was of ik hier over Tommeke zou schrijven of niet. Want elk woord dat ik zwart op wit zet is niet mooi genoeg. Elke zin die ik verzin doet hem geen recht. In een stukje over Tommeke zou ik nooit onder woorden kunnen brengen hoe sterk mijn gevoelens voor hem zijn.

Zeker en vast, ik ben een Vlaamse, dus ik hóór fan van ons Tommeke te zijn. Maar zeggen fan van Tommeke te zijn is eigenlijk net zo nietszeggend als een lofzang op hem proberen te schrijven. Er zijn zovelen fan. Er is al zoveel lof over hem gezongen.

Maar ik ben zijn grootste fan. Ik. Eerlijk waar.

Waarom? Dat zal ik u zeggen. Elke madam die beweert fan te zijn van Tommeke, bezingt zijn schitterende dijen. Zijn pronte kontje. Zijn stevige kaaklijn. Zijn diep donkerbruine slaapkamerogen die zij het liefst op haar lichaam zou zien rusten.

Maar ik, ik kijk niet naar zulke platte dingen. Awel, ik kijk daar natuurlijk wel naar ( – ik durf zelfs verklappen dat ik er elke avond naar kijk, voor het slapen gaan). Ik ben niet van steen, se! En zij doen mij ook veel, die lichaamsdelen. Maar ik kijk verder en ik kijk beter.

Het liefst kijk ik naar Tommekes oren. Kijk toch eens naar die oren. Ziet u dat? Ze lijken wel gepunt aan de bovenkant. Ze ZIJN gepunt aan de bovenkant. Ik wist het wel: Tommeke is buitenaards. Hij is een elfje. Dat was u nog niet opgevallen hé! En daarom ben ik, Schanulleke, Tommekes grootste fan. Want ik heb dat al lang geleden ontdekt, se!

Tommeke is een elfje dat graag wielrenner wilde worden. Hij mocht. En hoe. De magie leek hem dit seizoen even verlaten te hebben. Maar Tommeke, als ik jouw oortjes mag komen strelen, vind jij vast je vleugeltjes terug. En vlieg je volgend jaar weer van overwinning naar overwinning. Zeker en vast.

Geef een reactie

